SYY

FC LaPa - KJP   0 - 2

Lappeenranta, Amis TN

Hallittu ja hurjastelematon voitto

Kalle Sippula oli ensimmäistä kertaa avauksessa ja heti maalinteossa.

Hallittu ja hurjastelematon voitto

Samoihin aikoihin, kun yleisurheilun Ruotsi-Suomi maaottelu lauantaina alkoi, päättyi Kolmosen jalkapallomaaottelu Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson välillä. Voiton vei maaleilla mitaten niukasti, mutta silti hyvinkin selvästi vierasjoukkue, kun Kouvolan Jalkapallo KJP niisti Lappeenrannan Pallon legendaarisella viiksikentällä eli Amiksella 0-2 (0-1).

Tulos tietää sitä, että LaPa joutuu jännittämään päätöskierrokseen saakka jatkosopimustaan Kolmosessa, mutta KJP sen sijaan on käytännössä täysin varma jatkaja samalla sarjatasolla.

Teoriassa kouvolalaiset tarvitsevat kyllä yhden voiton lisää – mikä toki satavarmasti tuleekin – mutta käytännössä sarjapaikasta taistelevan kaksikon Kotajärvi-LaPa loppuohjelma on sellainen, että jo ensi viikonloppuna mustapaitojen sarjasopimus on myös kirkossa kuulutettu.

Tai ainakin SPL:n toimistossa.

Ei lyöty lyötyä

LaPan ja KJP:n kohtaamisen alkuasetelmista tuli mielenkiintoiset jo viikko sitten, kun Kakkosesta viime kauden päätteeksi pudonnut LaPa otti paikallispelissä Imatraa vastaan siinä määrin kierroksia, että joukkueelta puuttui lauantaina pelikieltojen takia viisi runkopelaajaa ja kokeneempi valmentaja. Kun joukkueilla tuppaa olemaan syyskuun alussa myös x-määrä loukkaantuneita, LaPa lähti peliin yhdellä vaihtopelaajalla. Konsta Suomalainen pääsi töihin 63. minuutilla, eli siinä vaiheessa reservit oli syöty.

Näin ollen KJP olisi voinut lyömällä täydet tulet uuniin heti alusta lähtien kaunistella maalisaldoaan.

Valmennusjohto teki kuitenkin toisenlaisen ja täsmälleen oikean ratkaisun. KJP:n rosterissa on nelosella alkava luku pelaajia, joten kaikille ei millään pysty tarjoamaan tasaisesti tekemistä seuran ylimmällä mahdollisella sarjatasolla.

Näin ollen Esa Udd lähtikin peliin tarjoten toipilaille tai muista syistä pienille minuuteille jääneille pelaajille enemmän vastuuta, mikä taatusti palkitsee pitkässä juoksussa.

LaPan yhden vaihtopelaajan lähtötilanne varmisti sen, että ottelu pysyi siistinä. Päätuomari Marko Karhunen ei kaivellut taskuaan kertaakaan.

- Ei ollut tarvetta ottaa kovaa. Tehtiin se, mitä tarvittiin, mutta intensiteetti ei noussut aivan viime pelien tasolle, päävalmentaja Esa Udd myönsi.

Sippulan paluu

KJP:ssä on lauantain jälkeen kaksi sadan prosentin pelaajaa. Tomas Turusella voittoprosentti on täydet sata kahden kokoonpanoon merkinnän jälkeen, ja voimahyökkääjä Kalle Sippula puolestaan on yhden pelin jälkeen täydessä satasessa, niin voittojen kuin tehtyjen maalienkin osalta.

Sippulan maali oli komea, koko tuotantoketjun osalta. KJP sai sivuvaparin vasemmalta laidalta, jonka Jan Rytilahti pisti boksiin lähes laserintarkasti, vaikka matkaa oli lähes 40 metriä.

190-senttinen Sippula ponnisti palloon oikea-aikaisesti ja sipaisi hiusrajalla pelivälineeseen sen verran uutta suuntaa, että maalivahti Joonas Turku oli voimaton.

Sippulan maali tuli vasta nelisen minuuttia ennen taukovihellystä, mutta mistään ahdingosta KJP:n osalta ei kuitenkaan voi puhua.

- LaPalla oli kaksi merkittävää tekopaikkaa, joista toisen Ville Iiskola torjui ja toinen kimahti tolpasta takaisin kentälle. Tilanteiden valossa 0-6 olisi ollut lähempänä totuutta kuin 0-2, Esa Udd laski.

Rytilahden saldoksi voittopelissä kasaantui 1+1, sillä keskikentän moottori viimeisteli itse toisen maalin.

Rytilahti ajeli riiston jälkeen keskeltä kohti maalia ja tykitti noin 25 metristä vastustamattomasti pallon maalin alanurkkaan.

Tärkeät pelit edessä

KJP:n Lappeenrantaan matkanneista miehistä kaikki muut saivat peliminuutteja, paitsi kapteeni Niko Nakari. Nakari on ollut viime peleissä isoja toppareita vastaan säntäillessään todella lujilla, joten jatkoa ajatellen pieni huili hetki teki liikkeissään arvaamattomalle pelimiehelle hyvää.

Tätä tarvitaankin, sillä seuraavaksi Kouvolaan saapuu Kakkosesta pudonnut Peli-Karhut, jota vastaan KJP kävi kevätkierroksella Kotkassa erittäin fyysisen ja tasan päättyneen taiston.

Heti perään KJP matkaa Mikkelin Pallo-Kissojen vieraaksi. MiKP ei ole sarjassa häikäissyt, mutta pääsi kevätkiekalla turhankin helpolla kotijoukkueen tiettyjen kokoonpano-ongelmien vuoksi.

Lauantaina Tuukka Saari pystyi pelaamaan täyden ottelun KJP:n käyttäessä pelimuotoa 3-5-2. Kauden hyvin aloittanut Saari on hakenut pelikuntoaan pitkään, joten 90-minuuttinen maistui taatusti.

Kovaa syyssaldoa keräävän Rytilahden ohella KJP:stä nousi esiin Atte Aarnivirta, joka on todella nöyrä ja siksi hyödyllinen mies joukkueelleen.

Vähemmän peliaikaa saaneista Oleksandr Levchenko pelasi täyden puoliajan ja löysi nyt siinä määrin malttia tekemiseen, että lunasti myös paikkansa selvästi.

- Pelin edetessä laidat eivät eivät enää jaksaneet tehdä alun tapaan töitä alaspäin, mikä poiki LaPan harvat tekopaikat, Esa Udd näki.

Kun Kolmosen B-lohkossa on pelaamatta keskimäärin viisi kierrosta, MyPa johtaa sarjaa 14 pisteen erolla MP:n farmijoukkue Savilahteen. Näin ollen voitto Heinolan Plaanista ensi lauantaina varmistaisi punavalkoisten nousun Kakkoseen.

- Markku Lintula -

Atte Aarnivirta jatkoi tarkkoja kahden suunnan pelejään.

Artturi Mannonen ja takaa laukova Jere Karhula selvisivät Vilho Kohosen ja Valtteri Kinnusen puristuksessa mallikkaasti.

Jan Rytilahti vie pallon Audu Odehin nenän edestä.

#meidänkjp#unelmienjalkapallokenttä#visitkouvola#kouvola#urheilukaupunki
#KJP #montajoukkuettayksiseura #kouvolanjalkapallo #kaakonkolmonn #futiskouvola #kouvolanjalkapalloonkjp

Tilastot
FC LaPa