KES

KJP - MiPK  1 - 4

Kouvola, Keskuskenttä N

Mikkeli osui, KJP tuhlaili

Toni Korpelainen hääri vasempana pakkina lupaavasti ja miehen lapikkaasta lähti myös KJP:n lohdutusmaalin pohjustanut pitkä avaus. Penkillä harmiteltiin, ettei kulmiin pelattu aiemmin.

Mikkeli osui, KJP tuhlaili

KJP:n kauden ensimmäinen kotitappio tuli nololla tavalla. Peliä ajoittain selvästi vienyt kotijoukkue veteli kerroksiin, mutta Kissat iski maalin ensimmäisestä hyökkäyksestään.

KJP:llä oli jalkapallon Kolmosessa melkoisen eläimellinen viikko. Nyt tiedetään sekin, että kun joutuu ensin karhujen murjomaksi, sen jälkeen voi hävitä jopa kissoille.

Viime lauantain kovaotteinen ja väljästi eli lainkaan vihelletty Peli-Karhut -tasapeli makseli veroja torstaina, kun KJP:n luonnonnurmiavaus toi kauden ensimmäisen kotitappion Mikkelin Pallo-Kissoille 1-4 (0-3).

Olisi vääryys sanoa, että MiKP sai voittonsa ilmaiseksi, mutta halvalla se sen kuitenkin sai. Ensimmäisellä puoliajalla joukkueella oli neljä pelattua hyökkäystä, joista joukkue teki kolme maalia.

Koko ottelun maalipaikat vei KJP 17-9, mutta ensin tilanteissa oli hienoista epäonnea ja kaverin shokkijohdon jälkeen otteisiin hiipi sitten jo hätäilyä ja itseluottamuksen horjumistakin.

- Emmekä noudattaneet pitkään aikaan pelisuunnitelmaa lainkaan. Painotin ettemme pelaisi korkeita keskelle, koska Mikkelillä on noin nelimetriset topparit. Sinnehän palloa kuitenkin työnnettiin, KJP:n päävalmentaja Esa Udd huokaili.

Niko Nakarille pelattiin kulmaan pelin ensimmäisiä kertoja vasta varsinaisen peliajan päätösminuutilla, ja heti soi. Pisteet oli tietenkin jo menetetty, mutta kauden kymmenes lämmitti tuulisessa illassa hytissyttä katsojajoukkoa.

Iiskola sivussa

PeKa-ottelun jäljiltä joukko mustapaitoja pelasi toipilaana. Kokonaan puuttuivat muun muassa maalivahti Ville Iiskola, Otto Haimi ja Jussi Lanu, jonka pitkiä heittoja olisi kovassa tuulessa tarvittu.

Kyynärpäätään potevan Iiskolan tilalle kovaan paikkaan joutui aluksi Mohammad Cheldavi, joka myöhästyi vieraiden avausmaalissa vastaantulossaan. Kaksi muuta olivat nokikkain-paikkoja, joissa kärki veti pitemmän korren.

Kramppailun vuoksi Cheldavi siirtyi toisella puoliajalla penkille. Kun maalivahtiosastosta Riiko Martiskainen käveli keppien kanssa, tolppien väliin siirtyi välillä kokonaan taustajoukoissa ollut Tommi Mensonen. Mensonen pelasi kelpo puoliajan, eikä voinut Mikkelin kaunisteluosumalle mitään.

Paikkoja riitti

Ennen Nakarin maalia KJP ehti kolistella maalipuita, mutta suurin osa vedoista joko blokattiin tai ne menivät karskisti yli.

Tuulen hallinta oli kummallekin vaikeaa, sillä varman päälle -puolustuspeliin satsannut Mikkeli ei meinannut välillä saada palloa pysymään millään ruudussa, ja kotijoukkueella taas oli alun etsikkoaikana selviä vaikeuksia säätää syötön kovuutta.

- Paikkoja kyllä oli ja vielä laadukkaitakin, mutta tällä kertaa ei vain maistunut. Seuraavaan peliin on aikaa reilu viikko, eikä tässä vaiheessa osaa yhtään sanoa loukkaantuneiden tilanteesta. Iiskola kävi torstaina magneettikuvassa, Esa Udd kertasi.

Seuraava ottelu on viikon päästä lauantaina Kotajärven Palloa vastaan Lemillä. KoPa oli viime kaudella KJP:lle Mikkelin tapaan ylikäymätön vastustaja, joten kuntoutumisia todella toivotaan.

Toisella puoliajalla kärkeen otettu Roope Nironen ehti 2-3 paikkaan hyvällä ja röyhkeällä liikkeellä. Juuri Nirosen vetoihin pakit saivat jalan kahdesti eteen, mutta tulevaa ajatellen kertyneet minuutit olivat varmasti hyödyllisiä. Avopaikkoja oli jälkipuoliskolla myös muun muassa Roni Polatilla ja tietenkin Nakarilla.

Korpelainen onnistui

KJP aloitti alakerralla, jossa toppareina olivat Joosua Erjanko ja Tuukka Saari sekä laitapakkeina Ville Majander ja Toni Korpelainen.

Saari palasi pitkältä tauolta ja pääsi heti hyvin sisään, eikä Erjanko tainnut hävitä yhtään pääpalloa, vaikka vastustajakin oli XXL-kokoa. Majander nousi muutamaan otteeseen hyvin, mutta kipeä olkapää pakotti miehen vaihtoon.

Vähiten nelikosta sarjaa pelannut Korpelainen oli etenkin avauspuolikkaalla todella mies paikallaan, ja hän myös pohjusti Nakarin lohdutusmaalin.

Vaihdosta tullut Antti Nurmi ehti kertaalleen putsaamaan Mikkelin varman maalin vetoa lataavan punapaidan nenän edestä.

Keskikentällä Tiitus Mäkinen sai siksi kovan tällin polveensa, että hänkin joutui vaihtoon. Riku Venäläinen, Jan Rytilahti ja Oskari Nurminen tekivät varmaa duunia, Nurminen vieläpä kovan tällin Karhulassa saaneena. Jere Karhula pelasi vain vartin, mutta ehti voittaa useamman pallon.

Mikkelin parhaat löytyvät maalintekijöistä, sillä Aapo Neuvonen näkyi myös erikoistilanteissa ja Ahmed Hassane Ahmed Mohamed oli liukas kaveri vasemmalla laidalla. Lonkkaansa loukannut Kalle Korvenpää aloitti vahvasti topparina ja Malual Deng rauhoitteli kapteenin oikeutuksella omiaan aina tarvittaessa.

- Markku Lintula -

Tommi Mensonen nappaa varmasti hyppysiinsä Mikkelin maannuoliaisen. Pitkä pelitauko ei ManU-fanin otteissa näkynyt.

Oskari Nurminen paineli oikeassa laidassa useita kertoja lähes loppuun asti. Tällä kertaa järkälemäinen Kalle Korvenpää ehtii peittämään parasta vetoa.

Roope Nironen pääsi boksissa kahdesti hyvään vetopaikkaan, mutta Mikkelin puolustus ehti molemmilla kerroilla juuri ja juuri eteen.

Niko Nakari tasapainoilee boksin kulmassa veto, jonka onnistumista jännittävät Oskari Nurminen ja Tuukka Saari.

Tilastot

MiPK